poniedziałek, 8 stycznia 2018

Kawiarnie, w których kupisz kawę we własnym kubku



Pod koniec zeszłego roku wymyśliłam sobie, że przygotuję tekst o toruńskich kawiarniach, w których można kupić kawę na wynos we własnym kubku. Nie spodziewałam się, że artykuł ten wywoła tak duży odzew.

Skąd pomysł na tekst?
Interesuje mnie tematyka slow life i zero waste. Jestem zdecydowaną zwolenniczką niepomnażania rzeczy i dbania o środowisko. Śledzę różne strony na ten temat. Jedną z nich jest fanpage Z własnym kubkiem. Idea jest prosta – zamiast brać w kawiarni napój na wynos w papierowym czy plastikowym kubku, który będzie długo się rozkładał, przyjdź do lokalu z własnym kubkiem termicznym. Na fanpage’u Z własnym kubkiem ogłaszane są kolejne kawiarnie, które dołączyły do akcji. Zauważyłam jednak, że brakuje tam toruńskich lokali. Postanowiłam wziąć sprawy w swoje ręce.

Jak wyglądały poszukiwania?
Kawiarniane zwierzę ze mnie – znam większość toruńskich kawiarni. Napisałam do nich, jednak na początku odzew był żaden. Zmartwiło mnie to. Z czasem pojedyncze kawiarnie zaczęły odpisywać na wiadomości. Jedna z pań poprosiła mnie o kontakt telefoniczny. W rozmowie tłumaczyłam jej, na czym polega idea zero waste i… moja moc przekonywania zadziałała. :D Po nieotrzymaniu odpowiedzi na wiadomości prywatne od części kawiarni, postanowiłam zadać im pytanie na fanpage’u: "Czy można u Was zamówić kawę na wynos we własnym kubku?" Ostatecznie większość kawiarni odpowiedziała, że… tak! Że to super inicjatywa. Dodatkowo dzięki zakupie napoju we własnym kubku można liczyć na rabaty. Oczywiście znalazły się takie lokale, które odczytały moją wiadomość, ale nie chciało im się odpowiedzieć… A szkoda.

Reakcje po publikacji
Po publikacji artykułu na portalu SpodKopca.pl pisały do nas osoby z propozycjami kolejnych toruńskich kawiarni, w których można kupić napój na wynos we własnym kubku. Sam tekst miał mnóstwo wyświetleń. Udostępniono go również na wspomnianym fanpage’u Z własnym kubkiem, a ja dodałam toruńskie kawiarnie do specjalnej mapy miejsc, w których zamówicie napój na wynos we własnym kubku. Czuję, że zrobiłam coś dobrego. Coś społecznie dobrego.

A oto stworzona przeze mnie lista kawiarni toruńskich

1. Ahoj Cafe, ul. Łazienna 9 (kawa we własnym kubku o 1 zł tańsza)
2. Cafe pARTer, Wały Generała Sikorskiego 13 (kawa we własnym kubku o 1 zł tańsza)
3. Wejściówka, pl. Teatralny 1
4. Atmosphera, ul. Panny Marii 3
5. Kona Coast Cafe, ul. Chełmińska 18 (kawa we własnym kubku tańsza o 10%)
6. Grande Coffee Toruń, Rynek Staromiejski 12 (kawa we własnym kubku o 1 zł tańsza)
7. Natura Słodyczy, Rynek Nowomiejski 9/1A (do każdej kawy we własnym kubku ciasto 10% taniej)
8. Snackarnia, ul. Przedzamcze 18 (kawa we własnym kubku tańsza o 10%)
9. Bike Cafe, Rynek Nowomiejski
10. Hanza Cafe, ul. Piekary 28
Dodam, że w akcji bierze również udział sieciówka Starbucks, której w Toruniu jeszcze nie otworzyli… Za to Costa Coffee nie daje się namówić. Powód? Ilość nalewanej kawy wyliczona pod kątem firmowych kubków.
Jak widać, zero waste to szereg zalet – mniejsza ilość wytwarzanych śmieci, ale też większa oszczędność pieniędzy.
To co, odtąd na kawę chodzicie tylko #ZWłasnymKubkiem?
Sara

5 komentarzy:

  1. W Zielonej Górze nie spotkałam się z tym, ale w sumie też nie pytałam. Podoba mi się ta inicjatywa. :)

    marysseprobuje

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz słyszę o tej inicjatywie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam okazję poznać listę tych lokali, dzięki Twojemu wpisowi na SpodKopca i powiem, że świetna inicjatywa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. kurcze, ciekawa jestem czy w Etnocafe w Warszawie też jest taka inicjatywa. świetna opcja, no i troszkę tańsza co jest wielkim plusem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi ciekawie. W sumie, jak tak chcecie pić we własnym kubeczku, to możecie sprawdzić sobie kubki do kawy z nadrukiem , które oferuje firma pirntcup24.pl. Tam możecie zamówić coś indywidualnego pod siebie, możecie u nich zrealizować swój własny pomysł na taki papierowy kubek.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.