wtorek, 24 września 2019

Barcelona: Montjuïc, Plac Hiszpański i Magiczne Fontanny

Zastanawiałam się, jak opisać Barcelonę, skoro większość osób już tam była, a w Internecie można znaleźć tysiące artykułów na temat tego miasta. Stwierdziłam jednak, że to, co jest bardzo istotne, to praktyczne i aktualne wskazówki. Przedstawię więc moją wycieczkę do Barcelony możliwie jak najbardziej dokładnie, uwzględniając ceny i trasy.

Zacznijmy od Placu Hiszpańskiego (Plaça d'Espanya) i Wzgórza Żydowskiego, czyli Montjuïc. Od tego miejsca rozpoczęłyśmy zwiedzanie Barcelony.

Jak dostać się na Plac Hiszpański i co można tam zobaczyć?

Do stacji Espanya można dojechać czerwoną (L1) lub zieloną (l3) linią metra. Gdy wyszłyśmy z podziemi, naszym oczom ukazał się ogromny Plac Hiszpański, a na nim dwie wieże ogromne Wieże Weneckie. Na jednym z blogów przeczytałam, że przypominają one te znajdujące się na placu św. Marka. Nie mnie oceniać, bo Wenecja jeszcze przede mną.
Po przeciwnej stronie placu zobaczycie dawną arenę byków (obecnie centrum handlowe), z kolei na środku ronda – fontannę.
Za wieżami widać Pałac Narodowy, w którym obecnie znajduje się Muzeum Sztuki Katalońskiej. To właśnie przed tym efektownym budynkiem odbywają się słynne pokazy Magicznych Fontann. W Internecie natknęłam się na różne sprzeczne informacje dotyczące godzin odbywania się wodnych spektakli. Pokazy można oglądać w różnych dniach, w zależności od pory roku.
Godziny pokazów Magicznych Fontann

Od 1 listopada do 6 stycznia show można oglądać w czwartki, piątki i soboty o 20:00 i 20:30.
Od 7 stycznia do 28 lutego pokazy nie odbywają się.
Od 1 marca do 31 marca show można oglądać w czwartki, piątki i soboty o 20:00 i 20:30.
Od 1 kwietnia do 31 maja show można oglądać w czwartki, piątki i soboty o 21:00 i 21:30.
Od 1 czerwca 30 września show można oglądać w środy, czwartki, piątki, soboty i niedziele o 21:30 i 22:00.
Od 1 października 31 października show można oglądać w czwartki, piątki i soboty o 21:00 i 21:30.
Pokaz trwa pół godziny i jest bezpłatny. Tłumy mogą nas nieco przerazić, ale zawsze da się znaleźć jakieś miejsce, z którego będzie widać fontanny, np. z mostu, na który można wjechać ruchomymi schodami (!). Nie trzeba stać przy samej wodzie, aby móc cieszyć się widowiskiem. Oprócz wody i światła dużą rolę w spektaklu odgrywa muzyka. Są to legendarne hity takie jak "Zombie" The Cranberries czy "Black or white" Michaela Jacksona. Udając się na pokaz, uważajcie na naciągaczy, który będą rzucać niebieskimi świecącymi… badziewiami. My pokaz obejrzałyśmy dzień przed naszym wyjazdem z Barcelony. Tymczasem wracam do opowieści o pierwszym dniu.

Jak dostać się na Montjuic?

Gdy obejrzałyśmy już Plac Hiszpański, udałyśmy się na przystanek autobusu 150, który dociera aż do zamku na szczycie Montjuïc. Przystanek znajduje się tuż obok kolumn. Spotkałyśmy tam bardzo pomocnego pana. Okazało się, że tego wieczoru odbywał się w Barcelonie koncert (dojdziemy jeszcze do tego, kto miał wystąpić ;)). Część autobusów kursowała więc wyłącznie do Sali koncertowej, a pozostałe do zamku. Pan powiedział nam, do którego pojazdu mamy wsiąść, by dotrzeć do warowni.
Siedziałyśmy sobie w autobusie, który objeżdża Wzgórze Żydowskie. Nagle zauważyłyśmy kolejkę. Ciągnęła się ona przez co najmniej kilometr. Byłyśmy w szoku. Szybko sprawdziłam w Internecie, co jest grane. Okazało się, że tego wieczoru w Barcelonie występowała… Billie Eilish. Mnie jej sposób śpiewania się nie podoba, ale zdaję sobie sprawę z tego, że dużo ludzi za nią szaleje. Mimo to kolejka do wejścia na koncert wprawiła nas w osłupienie.

Co można zobaczyć na Montjuic?

Wysiadłyśmy na ostatnim przystanku – Castel. Podróż autobusem z Placu Espanya trwała ok. 20 minut. Obejrzałyśmy zamek, jednak to nie on wydawał się najważniejszy. Na Wzgórze Żydowskie warto udać się dla genialnych widoków na miasto. Co prawda w wielu miejscach panorama zasłonięta jest drzewami, ale można znaleźć takie punkty, w których Barcelonę widać jak na dłoni. Nam udało się również natknąć na dziurę między krzakami, z której łatwo zobaczyć morze.
Z Montjuïc macie możliwość zjechania kolejką linową, powrotu autobusem albo… pieszo. My zdecydowałyśmy się na 2,5 km spacer w dół. Na wzgórzu położone są liczne parki i ogrody, które można podziwiać po drodze. No i przede wszystkim pieszy powrót był okazją do znalezienia najlepszych punktów widokowych.
Gdybyśmy dotarły na Montjuïc wcześniej, być może spędziłybyśmy tam więcej czasu. Jednak zaczęło się ściemniać, więc postanowiłyśmy wracać.
Podczas pobytu w Barcelonie bardzo polecam Wam wycieczkę na Montjuïc. Warto oddalić się nieco od centrum, by móc podziwiać miasto z góry.