wtorek, 2 stycznia 2018

Postanowienia noworoczne – czas start!


Znudziło  mi się słowo postanowienie. Wolę cel. 

Wiecie, jakie według zasady SMART powinny być cele? Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound - Sprecyzowane, Mierzalne, Osiągalne, Realne i Określone w czasie.  Czy moje takie są? Cóż, starałam się.

W roku 2018 chciałabym i zamierzam:

Odbyć przynajmniej trzy podróże zagraniczne. Przy czym nie muszą to być stolice europejskie. Nie znaczy to, że porzuciłam swój cel odwiedzenia stolic europejskich, w żadnym wypadku! Po prostu pomyślałam,  że może uda mi się w końcu zrealizować jakieś pozaeuropejskie marzenie podróżnicze.

Przeczytać przynajmniej 60 książek. Zastanawiałam się długo, jaką liczbę tutaj wstawić. W minionym roku planowałam przeczytać 55 pozycji, udało się ukończyć 62. Z racji tego, że mierzę siły na zamiary (albo raczej zdaję sobie sprawę z tego, że doba ma 24h), postanowiłam na 2018 rok za cel postawić sobie okrągłą liczbę 60 książek.

Obejrzeć przynajmniej 30 filmów. Wracam do postanowień filmowych, bo wróciłam do chodzenia do kina. Dzięki akredytacji dziennikarskiej często bywam w kinie studenckim – myślę, że to pomoże zrealizować mi mój cel.

Posłuchać przynajmniej 30 płyt. Zanim poznałam Maćka, rzadko kiedy słuchałam całych albumów. Jednak mój chłopak, posiadacz ponad 300 płyt, pokazał mi, że… warto. W tym roku przesłuchałam mniej niż 20 albumów (ale niektóre z nich włączałam sobie chyba ze 30 razy). W kolejnych miesiącach chciałabym poznać nowych artystów i nowe kompozycje.

Dostać stypendium naukowe. W zeszłym roku chciałam po prostu zdać. Ale gdy przekonałam się, że stać mnie na otrzymanie stypendium rektora, dało mi to porządnego kopa. Zamierzam się więc uczyć – nie ma co ukrywać, że pieniądze to dobra motywacja…

Zdobyć pocztówki z 10 nowych krajów. Jest coraz trudniej, bo brakuje mi już tylko 50 państw! Nie wiem, czy kiedykolwiek uda mi się zdobyć kartki ze wszystkich (patrz: Somalia). Ale z 10 nowych – będę się starać!

Pracować przynajmniej przez miesiąc. Wahałam się, zapisując te słowa. W zeszłym roku nie zaliczyłam tego celu do zrealizowanych, ponieważ nie pracowałam pełnego miesiąca. Mam na myśli to, że nie było takiej pracy, w której pracowałabym np. od 1 lipca do 31 lipca. Jednak przez cały okrągły rok udzielałam korepetycji dzieciom, poza tym w wakacje byłam na kilku inwentaryzacjach, chwilę popracowałam jako recepcjonistka i parę razy roznosiłam gazety. W tym roku mam nadzieję, że znajdę pracę sezonową na cały miesiąc.

Zobaczyć meczety w Kruszynianach i Bohonikach. Najbardziej wstydzę się tego celu, bo przepisuję go już trzeci raz. Czy znajdzie się w końcu ktoś, kto pojedzie ze mną na Podlasie?

Jakie są Wasze cele na nowy rok?
Trzymam mocno kciuki! Za Was i za siebie. 

Sara

4 komentarze:

  1. Oo, znam zasady SMARTA :) zgadzam się, lepsze od słowa postanowienie jest słowo cel :) jeśli jest realny i dążymy do jego osiągania, to na pewno się uda :)

    http://luxwell99.blogspot.com/2018/01/new-time-new-year-new-people.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja unikam postanowień noworocznych. Podziwiam, że podsumowałaś nawet poprzednie :D Jakoś nie mam głowy do takich rzeczy :) Książki, kino, muzyka - na plus :) Sama mam tylko plany i mam nadzieje, że uda się zrealizować!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cele hak najbardziej osiągalne, więc jak sądzę, das radę na pewno! Wierzę! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podobnie jak wszystko inne tak samo cele S.M.A.R.T. mogą się zmienić.
    W Twoim przypadku przydałoby się napisanie celi S.M.A.R.T.E.R. (Specific-Measurable-Achievable-Realistic-Timebound-Evaluate-Redo).
    Ta wersja dodaje ocenę i ponowne podejście do realizacji celu.
    Ideą tego jest, aby stale oceniać swoje cele i zmieniać je w razie potrzeby.
    Bardzo często osobiste cele ewoluują, więc być może cel postawiony pół roku temu nie ma już sensu.
    P.S.
    Czy korzystasz z Excela?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.