środa, 6 stycznia 2021

Najlepsze i najgorsze książki, które przeczytałam w 2020


W 2020 roku przeczytałam mniej książek niż w poprzednich latach. Ale były wśród nich naprawdę dobre tytuły. Co z czystym sercem mogę Wam polecić, a które pozycje raczej odradzam?

W tym roku przeczytałam sporo reportaży, kilka książek podróżniczych, parę dotyczących kwestii ekologii. Były też oczywiście stałe punkty mojego roku, czyli powieści autorstwa Colleen Hoover, Richarda Paula Evansa i Magdaleny Kordel. Ta trójka nadal utrzymuje się w moim topie ulubionych pisarzy.

W 2020 sięgnęłam też po kilka głośnych książek m.in. "Tatuażysta z Auschiwtz" – wiem, że ma ona tyle samo wielbicieli, co przeciwników. Mnie wciągnęła i postanowiłam nie doszukiwać się jakichś błędów merytorycznych.

Przeczytałam też hit Internetu, czyli książkę Janiny Bąk. Fajnie było przypomnieć sobie co nieco ze statystyki, tym bardziej że informacje były podane w bardzo przystępny sposób. Ale ten sposób pisania Janiny, te zdania na pół strony, anegdoty, dygresje i heheszki momentami jednak wytrącały mnie z równowagi. Wydaje mi się, że to kwestia przyzwyczajenia i tego, czy ktoś lubi taki styl, czy nie. Mnie zastanawiało, czy Janina, gdy coś opowiada swoim znajomym, to też tak mówi?

Niżej znajdziecie wszystkie przeczytane przeze mnie w 2020 roku książki, wraz z ocenami. Przy niektórych postanowiłam zamieścić krótki komentarz. Może komuś pozwoli to uchronić się przed zmarnowanym czasem.

Książki, które przeczytałam w 2020

1. Seksuolożki. Nowe rozmowyMarta Szarejko, 9/10

2. Pypcie na językuMichał Rusinek, 9/10 – czytajcie dużo Rusinka! Ból policzków ze śmiechu gwarantowany. Uwielbiam językoznawcze książki.

3. Tajemnice pielęgniarek. Prawda i uprzedzeniaMarianna Fijewska, 9/10

4. Nieświęty Mikołaj, Magdalena Kordel, 9/10 – ciepła, bajkowo-życiowa, pozytywna, dająca nadzieję. Cała Kordel. Polecam, jeśli potrzebujecie literackiego kocyka.

5. 100 śmiesznych rysunków i kilka faktów na ich temat, Andrzej Milewski, 9/10 – do przejrzenia i pośmiania się.

6. Chłopiec, kret, lis i końCharlie Mackesy, 8/10 – książka na pół godziny, ale jednocześnie na całe życie. Podnosi na duchu.

7. Dobra zmiana. Czyli jak się rządzi światem za pomocą słów, Michał Rusinek, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, 8/10

8. Jak zorganizować własną podróż do USA, Aleksandra Lewandowska, Karol Lewandowski, 8/10

9. Seksuolożki. Sekrety gabinetów, 8/10

10. LiteraTOURaPaulina Mikuła, 8/10 – takiej pozycji na rynku jeszcze nie było. To lista 150 utworów literackich. Książka zawiera ich fragmenty, a niekiedy całość, i opatrzona jest błyskotliwym komentarzem Pauliny Mikuły z kanału "Mówiąc inaczej". Bardzo inspirująca pozycja, która pozwala dodać kolejne pozycje do naszej półki pn. "chcę przeczytać".

11. Prostytutki. Tajemnice płatnej miłości, Piotr Mieśnik, Magda Mieśnik, 8/10

12. Pieśń sercaRichard Paul Evans, 8/10

13. Okno z widokiem, Magdalena Kordel, 8/10

14. Sztuka tworzenia wspomnień. Jak kreować i zapamiętywać szczęśliwe chwile, Meik Wiking, 8/10 – jeden z lepszych poradników na temat tego, jak być naprawdę szczęśliwym. Poparty badaniami i naukowymi dowodami. Większość z tych rzeczy wiedziałam ze studiów, ale dobrze czasami sobie przypomnieć, co robić, by życie nie tylko przewegetować, ale naprawdę je przeżyć.

15. Ginekolodzy. Tajemnice gabinetów, Iza Komendołowicz, 8/10

16. Gdyby nie tyColleen Hoover, 8/10

17. Wychodząc z mody - praktyczny przewodnik po slow fashionJoanna Glogaza, 8/10 – jedna z nielicznych książek, do których wracam, a zwykle rzadko to robię. Niesamowita skarbnica wiedzy na temat tkanin i materiałów. To może brzmi nudno, ale bywa naprawdę ciekawe i przede wszystkim przydatne w codziennym życiu.

18. Tatuażysta z AuschwitzHeather Morris, 8/10

19. ZwierzokracjaAleksandra Woldańska-Płocińska, 8/10

20. Nie zdążęOlga Gitkiewicz, 7/10

21. Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?Janina Bąk, 7/10

22. Dziennik NoelRichard Paul Evans, 7/10

23. #kursoksiążka Cele i planowanie, Ola Budzyńska, 7/10

24. Maybe Now, Colleen Hoover, 7/10

25. Niesamowita PolskaKarol LewandowskiAleksandra Lewandowska, 7/10

26. Śmieciogród, Aleksandra Woldańska-Płocińska, 7/10

27. Wielki Wóz, Katarzyna Gawlas, 7/10 – miło było pod koniec roku przenieść się do innych, europejskich krajów i trochę "pozwiedzać". Jedyne, co mi przeszkadzało w tej książce, to jej bardzo kościołowy wydźwięk.

28. Maybe Not, Colleen Hoover, 7/10

29. Niebo nad pustynią, Anna Zgierun-Łacina, 6/10

30. Jak uratować świat? Czyli co dobrego możesz zrobić dla planety, Areta Szpura, 6/10

31. Idealny rodzic nie istniejeKamil Nowak 6/10 – w sumie to też bym chciała stworzyć książkę składającą się w głównej mierze ze złotych myśli… Niezły sposób na zarobek i na to by zaistnieć. Cenię Kamila Nowaka i jego stronę Blog Ojciec, ale po przeczytaniu tej książki czułam niedosyt. Może wrócę do niej, gdy będę miała dzieci.

32. Dwie siostry Åsne Seierstad, 6/10 – bardzo trudno czytało się tę książkę ze względu na sporo nawiązań do historii, religii, polityki… Ale przebrnęłam, bo byłam ciekawa losów sióstr, które wyjechały do Syrii. Tak się nimi przejęłam, że później szukałam informacji o dziewczynach w Internecie. Zabolało mnie zakończenie. Nie dało nadziei.

33. Dzieci i czas. Jak zorganizować życie w rodzinie?, Ola Budzyńska, 6/10

34. F**k plastik. 101 sposobów jak uwolnić się od plastiku i uratować świat, praca zbiorowa, 5/10

35. Kalsarikänni. Sztuka relaksu po fińsku, Miska Rantanen, 4/10 – jedna z gorszych książek, jakie przeczytałam w tym roku. Książka o piciu alkoholu. Serio? Strata czasu, nie sięgajcie, nie warto.

36. Nigdy więcej, Anna Zamojska, 4/10

37. W stylu lagom. 250 kroków do zrównoważonego i szczęśliwszego życia, Oliver Johansson, 4/10

Na koniec chciałam jeszcze zachęcić Was do czytania reportażów i wywiadów. Mam wrażenie, że w tym roku to właśnie ten typ książek był mi najbliższy. To skarbnica wiedzy, podana w przystępny sposób. Książki o seksuolożkach, ginekologach, pielęgniarkach i prostytutkach połknęłam w kilka dni. Spróbujcie. Nawet jeśli na co dzień zupełnie się tym nie interesujecie. Te ludzkie historie zapadną Wam w pamięć.

Czekam na Wasze polecenia! Jakie były najlepsze książki, jakie przeczytaliście w tym roku? Ile ich było?

Uściski!

Sara

2 komentarze:

  1. U mnie w 2020 roku skończyło się na 40 książkach (w tym te papierowe i audiobooki). Zaczytuję się głównie w kryminałach, dlatego chyba najlepsze były "Zwierz" i "Himalaistka".

    OdpowiedzUsuń
  2. Może dasz się namówić na przeczytanie "Gorzko, gorzko" Joanny Bator?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.