wtorek, 28 sierpnia 2018

Blue Grotto, czyli rejs po jaskiniach Malty

Okazuje się, że niebiańsko turkusowa woda istnieje. Można ją zobaczyć chociażby na Malcie.

Blue Grotto to jaskinia w południowo-zachodniej części Malty.  Dlaczego jest taka słynna? Ze względu na wodę, która – w zależności od padającego światła słonecznego – może przybierać różne barwy, od lazurowego, poprzez głęboki granat.
Mieszkaliśmy w Valletcie, idealnym węźle komunikacyjnym. Do Blue Grotto ze stolicy Malty można dotrzeć albo z przesiadką w okolicach lotniska, albo bezpośrednim autobusem 74. Już teraz polecam Wam bardzo stronę Malta Public Transport (pewnie będę to robić w każdym poście o Malcie!). To takie nasze polskie jakdojadę, można tam sprawdzić, jak dotrzeć do wybranego miejsca, gdzie wysiąść i ile zajmie nam podróż.
W praktyce wyglądało to tak, że 90% pasażerów autobusu jechało zobaczyć Blue Grotto i kierowca zatrzymał się nie na przystanku Panorama, ale na skrzyżowaniu i oznajmił: "Blue Grotto!" Stamtąd krótkim spacerkiem w dół zeszliśmy w stronę morza.
Okolice Blue Grotto wyglądają trochę jak nadmorski deptak – znajdziemy tam restauracje, lodziarnie, stragany z pamiątkami, a także publiczne toalety, które na Malcie często są darmowe i całkiem czyste. Aby dotrzeć do kasy biletowej, należy iść prosto, wzdłuż straganów. Na pewno nietrudno Wam będzie zauważyć napis TICKETS. Cena biletu za 25-minutowy rejs łódką po jaskiniach wynosi 8 euro (dzieci płacą połowę, jednak najczęściej na Malcie takie zniżki obowiązuje do 10 roku życia…).
Łódką podróżuje nie więcej niż 10 osób. Wyruszają one dosłownie co chwilę. Założyliśmy kapoki i udaliśmy się w krótki rejs.
Już samo płynięcie taką łodzią było ciekawą atrakcją. Na początku, przyznaję, trochę się bałam – morze przeraża mnie bardziej niż ląd czy powietrze. :D Ale później nieco się rozluźniłam i podziwiałam widoki. A było co podziwiać – wpływaliśmy do różnych jaskiń, w których woda wyglądała oszałamiająco. Pan krótko opowiadał, w jakiej grocie obecnie się znajdujemy. Jedną z nich była słynna Blue Grotto. Podczas rejsu można było też z daleka podziwiać Filflę – niezamieszkaną wyspę Archipelagu Maltańskiego.
Gdy wpiszecie w wyszukiwarkę "Blue Grotto", jednym z pierwszych wyskakujących linków, jest post na blogu, w którym autorzy opisują, jak zawiodło ich to miejsce. Nas zdecydowanie nie zawiodło – widoki były cudowne, a i sam rejs stanowił fajną atrakcję. To prawda, że chętnych na rejs łodzią jest sporo, ale nie wygląda to tak, że okolice grot są zatłoczone i nic nie można zobaczyć.
Moja mama żałowała, że rejs nie trwał dłużej. Jednak w czasie 25 minut zdążyła zrobić mnóstwo wspaniałych zdjęć.
Trochę mniej wesoły był powrót z Blue Grotto. Chcieliśmy udać się autobusem 201 do klifów Dingli. Niestety, autobus nie przyjechał – czekaliśmy półtorej godziny. Wiele osób zdecydowało się na podróż taksówką. My jednak postanowiliśmy wrócić do Valletty.
Podsumowanie:
Blue Grotto to jaskinia na południowym zachodzie Malty
Rejs łódką trwa 25 minut i kosztuje 8 euro. Nie trzeba zbyt długo czekać w kolejce.
Najpiękniej woda w jaskiniach wygląda do południa.
Sara
PS Jeśli jesteście ciekawi, dlaczego wybraliśmy się akurat na Maltę, odpowiedź znajdziecie tu.