piątek, 3 sierpnia 2018

Niewidzialny Dom w Toruniu - jak oglądać świat, nie mogąc go zobaczyć



W Toruniu powstał Niewidzialny Dom. To miejsce niezwykłe i uważam, że wizyta w nim powinna być obowiązkowa dla każdego.


Jak funkcjonuje na co dzień osoba niewidoma? Jak ogląda świat, skoro nie może go zobaczyć? Niewidzialny Dom pozwala nam przez godzinę spojrzeć na świat oczami, a raczej dłońmi osoba niewidomej.


Przez 60 minut poruszacie się w całkowitych ciemnościach. Nie będziecie widzieć nawet własnych rąk. Przez różne pomieszczenia przeprowadzi Was przewodnik – osoba niewidoma bądź niedowidząca.


Do Niewidzialnego Domu zabrałam mamę. Ja wiedziałam już mniej więcej, czego się spodziewać, gdyż odwiedziłam Niewidzialną Wystawę w Warszawie. Trudno jednak opisać to doświadczenie słowami – trzeba to po prostu przeżyć. Trafiłyśmy z mamą na wspaniałego przewodnika, pana Artura, który opowiedział nam sporo o swoich zmaganiach z trudami życia codziennego, pokazał gadżety, które ułatwiają mu funkcjonowanie. Można powiedzieć, że otworzył nam oczy. Na studiach uczono mnie, że ok. 83% odbieranych przez nas informacji czerpiemy ze zmysłu wzroku. My jednak często nie zdajemy sobie z tego sprawy.


Niewidzialny Dom w Toruniu to piąte tego typu miejsce na świecie (podobne powstały w Budapeszcie, Nowym Jorku oraz Pradze), a drugie w Polsce. Hasłem Niewidzialnego Domu otwartego w Toruniu przy ul. Strumykowej jest „poczuj i zrozum”. Wizyta w takim miejscu ma ogromny wymiar edukacyjny i niesie za sobą mnóstwo emocji.


Nie będę Wam opowiadać, co zobaczyłam, a raczej czego nie zobaczyłam w Niewidzialnym Domu. Jednak bardzo zachęcam Was do odwiedzenia tego miejsca. To nie jest coś, z czego wychodzi się, mówiąc "było fajnie". To miejsce, które zmienia nasz sposób myślenia, otwiera oczy.


Część widzialna wywarła na mnie równie duże wrażenie, jak niewidzialna. Nigdy nie pomyślałam, że niewidomi mają trudność z zapłatą za zakupy – a przecież nie widzą pieniędzy. Okazuje się jednak, że technologia idzie bardzo do przodu, powstaje mnóstwo udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. O wielu z nich nigdy wcześniej nie słyszałam.


Jeśli zastanawiacie się, czy Niewidzialny Dom mogą odwiedzać dzieci – w regulaminie widnieje zapis, że zwiedzanie Niewidzialnego Domu zaadresowane jest do dorosłych oraz dzieci powyżej 9. roku życia.


Jeśli wydaje Wam się, że wizyta w Niewidzialnym Domu to coś przerażającego, że nie dacie rady spędzić 60 minut w ciemnościach, mam dla Was jedną radę: spróbujcie. Często wystarczy wziąć głębszy oddech. To, czego doświadczycie, zostanie w Waszych wspomnieniach na zawsze.

Oby na świecie było więcej takich miejsc.

Sara

1 komentarz:

  1. Oznakowania Braille'a są kluczowe dla zapewnienia równouprawnienia i dostępności dla osób niewidomych i z ograniczoną zdolnością widzenia, a także dla ułatwienia im życia codziennego.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.