poniedziałek, 17 grudnia 2018

Jak zdobyć darmowe pocztówki? Dwadzieścia sposobów



W poprzednim poście wypisałam mnóstwo miejsc, w których można kupić pocztówki. Dziś będzie jeszcze lepiej. Mam dla Was listę sposobów na zdobycie darmowych kartek.

TARGI, JARMARKI, FESTYNY, FESTIWALE 

Często na darmowe kartki można natknąć się podczas odwiedzania rozmaitych targów –  czy to podróżniczych, czy książkowych, czy reklamujących daną firmę. Zdarza się, że są to tzw. add cards, czyli pocztówki reklamowe, ale nie zawsze tak jest. Poniżej dowody! Zresztą add cards bywają naprawdę ładne!
KAWIARNIE, RESTAURACJE

W toruńskiej naleśnikarni Manekin można znaleźć kilka wzorów oryginalnych kartek. Chociaż na każdej z nich widnieje nazwa restauracji, postanowiłam dołączyć je do swojej kolekcji, bo są naprawdę ciekawe.  Dajcie znać, czy słyszeliście o innych knajpkach, które mają własne pocztówki!
PENSJONATY, HOTELE, GOSPODARSTWA AGROTURYSTYCZNE, SCHRONISKA

Pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne czy hotele również często posiadają swoje własne kartki. Niektóre z nich nie są zbyt piękne, przedstawiają bowiem sam budynek, inne natomiast to małe dzieła sztuki prezentujące zabytki warte zobaczenia w danym regionie.
GMINY, KONSULATY, AMBASADY, CENTRA PROMOCJI

Wspominałam już na blogu o tym, że piszę maile zarówno do polskich urzędów, jak i do zagranicznych instytucji. Niektóre z nich z chęcią przesyłają materiały promocyjne, w tym pocztówki. W ten sposób zdobyłam kartki chociażby z Hawajów czy Wyspy Bożego Narodzenia. Oczywiście wysyłanie takich maili to zajęcie czasochłonne, ale… opłaca się! 
Poniżej wklejam przykładowy wzór wiadomości do urzędu:

Dzień dobry
Nazywam się Sara Watrak i od ponad pięciu lat prowadzę bloga Sawatka, na którym opisuję swoje podróże oraz pokazuję zdobyte pocztówki. Piszę do Państwa z prośbą o wysyłkę pocztówek z Sompolna. W zamian pokażę je na moim blogu oraz napiszę kilka słów o miejscach wartych odwiedzenia w tej miejscowości.
Liczę na pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.
Pozdrawiam
Sara Watrak
DOBRE DUSZYCZKI

Nie bójcie się prosić o pocztówki znajomych i krewnych, którzy wyjeżdżają w podróż. Jeśli nie musicie mieć w swojej kolekcji kartki ze znaczkiem – proście tym bardziej! Bo o ile wysłanie pocztówki to dodatkowy kłopot i koszt, o tyle samo kupienie widokówki i przywiezienie jej do kraju nie jest zbyt kłopotliwe.
KONKURSY I LOTERIE

Próbujcie swoich sił w konkursach organizowanych na blogach pocztówkowych, na Facebooku oraz na forum postcrossingu. Istnieją nawet specjalne grupy na Facebooku poświęcone wyłącznie loteriom pocztówkowym.

SZUKANIE SKARBÓW

Warto też przeszukać strychy, piwnice, szafki babć. Często skrywają one prawdziwe pocztówkowe skarby. Ja w ten sposób znalazłam wiele starych pocztówek, które prezentowałam Wam w cyklu "Pocztówki z historią" (możecie je zobaczyć tu, tu, tu, tu i tu).

AKCJE

Co jakiś czas organizowane są akcje, w których można wygrać pocztówki albo otrzymać je w zamian za datek. Wysyłają je wówczas podróżnicy wybierający się na wyprawę do dalekich krajów. Jak znajdować takie akcje? Warto dołączyć do grupy POSTCROSSING Poland na Facebooku, a także obserwować profile podróżnicze np. Road Trip Bus, Busem Przez Świat, GdzieBądź. Dzięki tym ostatnim moja kolekcja wzbogaciła się o kartkę z Vanuatu.

Warto tutaj również wspomnieć o takich akcjach jak:

Lovely Handwritten Notes – dzięki tej stronie otrzymałam pocztówkę z USA

Starring You – Michael odwiedza różne miejsca i wysyła z nich kartki osobom, które podadzą mu swój adres. Obecnie podróżuje on nieco mniej niż kiedyś, bowiem ożenił się i osiadł na stałe w Belgii, jednak gdy wybiera się w jakąś wyprawę, na pewno z chęcią wyśle Wam pocztówkę. Mój wywiad z Michaelem możecie przeczytać tutaj.

A Postcard for You - Tyler to pełny pozytywnej energii Amerykanin. Sam jest postcrosserem, ale przyjemność sprawia mu też wysyłanie kartek zupełnie bezinteresownie, nie oczekując niczego w zamian. 

Muszę również wspomnieć o świetnej warszawskiej inicjatywie. W specjalnie zaaranżowanym namiocie przygotowano świąteczne kartki ze stolicy. Można je było sobie wziąć i – co więcej – na miejscu wypisać i za darmo wysłać, zarówno do Polski, jak i za granicę. Oby więcej tego typu akcji!
Pamiętajcie też, że w wielu miejscach, w których można kupić pocztówki, znajdują się specjalne darmowe kartki. Mam tu na myśli chociażby Biura Informacji Turystycznej czy zabytkowe obiekty. Nie za wszystko, co piękne, trzeba płacić! 

Jestem ciekawa, jakie jeszcze są Wasze sposoby na zdobywanie pocztówek? Podzielcie się!
Sara

3 komentarze:

  1. W Nowym Targu w kawiarni Deja Vue mają pocztówki. Nie dość, że darmowe, to jeszcze można je zaadresować i wrzucić do specjalnej skrzynki w kawiarni, a oni je wysyłają - na swój koszt! A są bardzo ładne choć mają nazwę kawiarni na przodzie, przedstawiają słodkie jedzonko i kawę <3

    OdpowiedzUsuń
  2. dzięki za cenne rady :D do tej pory szukałam pocztówek po antykwariatach, zbierałam od znajomych, czy kupowałam w internecie. Co prawda bardziej interesują mnie znaczki (klaser na znaczki prawie pełen), ale od niedawna rozszerzyłam swoją ,,działalność" też na pocztówki :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak wiecie gdzie w Krakowie są pocztówki to napiszcie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.