poniedziałek, 22 kwietnia 2019

500 pocztówek z Polski – czas na nowy cel!



Kilka tygodni temu podzieliłam moje pocztówki z Polski na województwa, a w święta w końcu poświęciłam czas na sprawdzenie, z ilu powiatów mam kartki. Wiele jeszcze przede mną!

Mimo że skupiam się na zbieraniu pocztówek ze świata, w mojej kolekcji znajduje się również wiele widokówek z Polski. Przywożę je z wakacji, otrzymuję od rodziny, znajomych czy innych postcrosserów. W ten sposób uzbierałam ponad 500 kartek z różnych miejscowości. Mam pocztówki z szesnastu województw, jednak okazuje się, że do zebrania kartek ze wszystkich powiatów trochę brakuje. W Polsce mamy 380 powiatów – na tę liczbę składają się także miasta na prawach powiatu. Ja tymczasem posiadam kartki ze 140 powiatów, a więc szału nie ma.

Przyznam Wam się szczerze, że nigdy nie skupiałam się na zebraniu pocztówek ze wszystkich powiatów. Na jakiś czas nawet przestałam wymieniać się z polskimi kolekcjonerami. Dopiero niedawno stwierdziłam, że fajnie byłoby podjąć takie wyzwanie albo chociaż przekonać się, z jakich części Polski mam najwięcej kartek, a z jakiej brakuje mi większości miast.

Po dokładnym przejrzeniu kolekcji okazało się, że najwięcej kartek mam z województwa kujawsko-pomorskiego i nie jest to dla mnie żadnym zaskoczeniem, bo w tym województwie mieszkam i z leżących tu miejscowości najłatwiej zdobywać mi kartki. Jednak nie ze wszystkich powiatów województwa kujawsko-pomorskiego pocztówki posiadam. Brakuje mi jeszcze powiatu: lipnowskiego, włocławskiego, tucholskiego oraz radziejowskiego.

Sporo kartek mam także z takich województw jak pomorskie czy małopolskie. Oczywiście związane jest to z tym, że często wyjmowałam ze skrzynki widokówki wysłane znad morza czy z Tatr. Najmniej kartek, bo zaledwie pięć, mam z województwa opolskiego.

Po podzieleniu kartek na powiaty przekonałam się także, że brakuje mi w mojej kolekcji dużych miast na prawach powiatu takich jak np. Kalisz, Konin, Legnica, Świnoujście czy Nowy Sącz.

I co teraz? Nie łudzę się, że w krótkim czasie uda mi się zebrać kartki ze wszystkich powiatów z całego kraju. Ale postaram się stopniowo te luki zapełnić. Zrealizowałam już tegoroczne wyzwanie pocztówkowe, które brzmiało: "Zdobyć pocztówki z trzech nowych krajów", więc może teraz czas na skoncentrowanie się na Polsce?

Gdy oglądałam pocztówki z rożnych województw, dotarło do mnie, jak wiele jest jeszcze przede mną. Byłam w słynnych miejscach, w tych najbardziej znanych, ale okazuje się, że jest jeszcze część Polski przeze mnie nieodkryta – myślę tu chociażby o Podlasiu.

Niebawem w górnych zakładkach bloga umieszczę listę z powiatami, które już odhaczyłam ze swojej listy oraz z tymi, których mi jeszcze brakuje.
Jestem ciekawa, jak tam Wasze pocztówkowe kolekcje! Zbieracie pocztówki z Polski? Ile ich macie w swojej kolekcji?
Uściski!
Sara

4 komentarze:

  1. Przyznam się szczerze, że z Polski akurat mam mało pocztówek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z Polski mam najwięcej pocztówek, bo ja zaczęłam zbieranie kartek od właśnie powiatów. Ile ich mam? Nie wiem, bo straciłam rachubę, a po wyjeździe do Holandii doszło mi jeszcze wiele kartek. Kiedyś uzupełnię swoją listę i mapkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Będę cierpliwie czekał na listę powiatów, które już masz.
    Mam w moim archiwum mam całkiem sporo polskich pocztówek więc przypuszczam że będę w stanie pomóc Ci powiekszyć Twoją kolekcję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejny miłośnik (miłośniczka) pocztówek. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.