czwartek, 3 stycznia 2019

Najlepsze i najgorsze książki przeczytane w 2018


W minionym roku planowałam przeczytać 60 książek. Dobiłam do liczby 61. Wśród nich znalazły się poradniki, powieści obyczajowe, kryminały, a nawet… książki dla dzieci!

Wybrałam dla Was te pozycje, które oceniłam najwyżej oraz te, którym przyznałam najmniejszą liczbę gwiazdek.

Jedyną książką, która w 2018 roku otrzymała ode mnie 10 gwiazdek, było "It ends with us" autorstwa Colleen Hoover. Jej powieści nieustannie mnie zachwycają. Uwielbiam styl pisania tej autorki, ale też tematy, które porusza. Zwykle nie są to błahe problemy. W "It ends with us" pisarka opisała problem przemocy domowej. Jeśli wydaje Wam się, że to banalne książeczki dla młodzieży, przeczytajcie choć jedną. I niech nie zmylą Was angielskie tytuły.
Na 9 gwiazdek oceniłam również inne powieści Colleen Hoover – "Slammed", "November 9" oraz "Wszystkie nasze obietnice". O ile zwykle książki Hoover opowiadają o około dwudziestoletnich bohaterach, ta ostatnia to historia małżeństwa zmagającego się z problemem bezpłodności. Bardzo szczera i poruszająca.

Jestem również wielką fanką twórczości Magdaleny Kordel. Autorkę miałam okazję poznać podczas Warszawskich Targów Książki. Każdej osobie wpisywała dedykację, ze wszystkimi zamieniała kilka słów, biło od niej autentyczne ciepło. Książki Magdaleny Kordel zawsze poprawiają mi humor i napawają optymizmem. Są osadzone w polskich realiach i bohaterom los niejednokrotnie rzuca kłody pod nogi, ale zawsze chwytają byka za rogi i walczą z problemami. W minionym roku 9 gwiazdek przyznałam powieści "Wymarzony dom". To część serii, a ja czytałam ją nie w tej kolejności, ale to nie zmniejszyło ani trochę mojego zachwytu nad tą książką.

9 gwiazdek otrzymała ode mnie również ostatnia książka Reginy Brett "Mów własnym głosem". Wspominałam już o niej na blogu, w tym poście.
Dodam, że doceniłam również następujące pozycje, przyznając im 8 gwiazdek:

"Tajemnica pod jemiołą", "Hotel pod jemiołą", "Sprzedawca marzeń" - Richard Paul Evans
"Sezon na cuda", "Serce w skowronkach", "Serce z piernika" - Magdalena Kordel
"36 pytań, które zmieniły wszystko między nami" - Vicki Grant (wygląd okładki, opis, tytuł – wszystko może sugerować, że to naiwna książka dla młodzieży. Tymczasem została ona oparta na prawdziwym badaniu psychologicznym!)
"Kubuś Puchatek" - Alan Alexander Milne
"Szukając Kopciuszka", "Point of Retreat" - Colleen Hoover
"Zadzwoń, kocham cię" - Anna Zgierun-Łacina
"Żółwie aż do końca" - John Green
"Sztuka obsługi penisa" - Przemysław Pilarski, Andrzej Gryżewski
"Godzina zero", "Zabójstwo Rogera Ackroyda" - Agatha Christie
"Każdego dnia" - David Levithan
"Kochaj. 50 lekcji jak pokochać siebie, swoje życie i ludzi wokół" - Regina Brett
"Zanim się pojawiłeś" - Jojo Moyes
A co z najgorszymi książkami? Na szarym końcu znalazła się gruba powieść Tanyi Valko "Arabski mąż", której łaskawie dałam 3 gwiazdki. Jeszcze kilka lat temu połykałam te arabskie tomiszcza z wypiekami na twarzy. A potem zmądrzałam. Mam dość czytania o głupich Polkach i brutalności muzułmanów. Odnoszę wrażenie, że te powieści pisane są tylko dla czystego zarobku. Fabuła tworzona jest w taki sposób, by móc wydać kolejną część sagi. Ja skutecznie zniechęciłam się do tej serii i na pewno nie sięgnę po kolejne tomy.

I teraz to, co najśmieszniejsze w tym poście. Często sięgam po poradniki. Rozmaite. Jak żyć lepiej, jak posprzątać dom, jak mieć więcej pieniędzy. I to właśnie te książki są u mnie na samym końcu. I wyjaśnijcie mi, dlaczego ja nadal je czytam?

Oczywiście poradnik poradnikowi nierówny, w książkach Reginy Brett zawsze znajduję to, czego szukam. Ale w tych tytułach poniżej… chyba nie znalazłam. Wszystkim przyznałam zaledwie 5 gwiazdek
"POZAMIATANE, czyli jak ogarnąć dom?" - Ula Chincz
"Hygge po polsku" - Iza Wojnowska
"Hygge. Duńska sztuka szczęścia" - Marie Tourell Søderberg
"Jak uczyć się szybciej i skuteczniej" - Krzysztof Minge, Natalia Minge
"Gdzie rosną pieniądze. Pierwszy poradnik o tym, jak znaleźć pieniądze, nie wychodząc z domu" - Joanna Dymmel
"Pokochaj swój dom. Zero Waste Home, czyli jak pozbyć się śmieci, a w zamian zyskać szczęście, pieniądze i czas" - Bea Johnson
"Jak nie wpaść w depresję. 40 szkodliwych przesądów, które zatruwają nam życie" - Allen Fay, Arnold A. Lazarus i inni...
Wśród książek od siedmiu boleści znalazła się i powieść Paula Coelho, pisarza, którego cenię, ale w "Weronika postanawia umrzeć" autor chyba za bardzo popłynął...
Jakie są Wasze ulubione książki przeczytane w 2018 roku? Czego nie polecacie? Napiszcie koniecznie!
Wszystkie moje oceny znajdziecie tutaj
Sara

4 komentarze:

  1. Gratuluję 61 książek, niesamowity wynik! Mój rok czytelniczo był bardzo słabiutki jak dobrze liczę - wyszło 6 książek. 6, podczas gdy moją normą w ostatnich latach było 30-40 pozycji (powieści średnio po 350-500 stron). Najlepsza? "Dziecko Odyna", zachwyciłam się nim.
    Myślę, że "Niepoliczalne" Karen Gregory może Ci się spodobać. Historia mnie osobiście urzekła, chociaż wybitna powieść to to nie jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję!! Kasiu, czyżbyś w zeszłym roku wciągnęła się w jakiś serial, że przeczytałaś tylko sześć książek? :D
      Obczaję sobie "Niepoliczalne", dzięki!

      Usuń
    2. No właśnie nieszczególnie... Przerwa w czytaniu raczej byla spowodowana moimi "spadkami humoru", delikatnie mowiąc. No i pierwsza połowa roku to jeszcze bardzo wymagające studia, więc no...

      Usuń
  2. Congratulations on 61 books! The most I've ever gotten to was 53 books, and that was a number of years ago. I've kept a list of all books I've read (though only started keeping it in 2006 or so.

    Some of the books I read and liked included:

    Hope Never Dies - Andrew Shaffer: Written from the perspective of Former US Vice President Joe Biden, Biden teams up with former President Obama to solve a mystery.

    - The Vow - Felicity Goodrich: Set in World War II Poland, a young woman and a parish priest struggle to survive the war.

    - What Happened - Hillary Rodham Clinton: Secretary Clinton's memoir about the 2016 campaign.

    - Summer at Tiffany - Marjorie Hart: The memoir of a woman who spent a summer in New York during World War II working at the famed Tiffany's store.

    - Have You Forgotten: A Memoir of Poland 1939-1945 - Christine Zamoyska-Panek: Out of print, but this is the memoir of a member of the Zamoyski family who was a teenager when the war broke out.

    - A Day in the Life of Marlon Bundo - Jill Twiss: A children's book about Vice President Pence's pet bunny named Marlon Bundo. Marlon falls in love with another bunny, but a nasty stinkbug (which looks like Vice President Pence) tries to prevent them getting married.

    - There Are No Grown-Ups A Midlife Coming-of-Age Story - Pamela Druckerman: Druckerman is an American reporter most famous for writing a book about how the French raise their children in comparison to how Americans do. (That book is also highly recommended!) This book is more about how she is living in France with her Belgium (?) husband who writes about English Football and how she reached 40 gracefully.

    - The Siege - Ismail Kadare: Award winning book set in Albania about a Muslim invasion of the country centuries ago. Written under communism, it is an indictment of the party.


    - Station Eleven - Emily St. John Mandel: A little science fiction-ish...a plague hits the world. Decades later in the area around the Great Lakes in America a group of actors and musicians go from community to community to give concerts and preform Shakespeare.

    The Spy Who Loved: The Secrets and Lives of Christine Granville - Clare Mulley: Biography of Maria Krystyna Janina Skarbek. When World War II broke out in her native Poland, she was in Africa. She joined the British in order to help free Poland and basically became a female James Bond.

    I read four things by Irene Nemirovsky. She was born in Ukraine, her family fled the Russian revolution to Finland and then France. Despite converting from Judaism to Catholicism, she was killed during the Holocaust. I loved the collection of short stories she had called Le Bal & Snow in Autumn and then the standalone novel The Misunderstanding
    The Road to Unfreedom - Timothy Snyder: Professor Snyder is best known probably for the book Bloodlands (about Poland and Ukraine between the Wars) and a short book on the watch signs of tyranny. This book basically takes the read from Putin to Trump and how we got into this mess.

    I didn't read it in 2018, but I'd also strongly suggest Madonna in a Fur Coat by Sabahattin Ali (which I know has a Polish translation.) Ali only has the one book published in English, but it was a great novel of a love in pre-World War II Berlin between a young Turkish man and an artist. I was actually upset that my friend suggested it because I loved it so much and yet there is NOTHING else I can read by the author that is in English!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.