sobota, 10 sierpnia 2019

5 sposobów na bezpieczne wakacje



Powiem Wam, że o ile podróże to coś, co uwielbiam i na co w głównej mierze oszczędzam, o tyle bywają one momentami dość stresujące. Dziś mam dla Was listę rzeczy, o których warto pamiętać przed wycieczką, a także już w trakcie wyjazdu. Wszystko po to, by jak najmniej się martwić i móc korzystać z urlopu w pełni.

1. Załatwcie kartę EKUZ i/lub wykupcie ubezpieczenie podróżne. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego to bezpłatna karta, którą otrzymamy w siedzibie NFZ. Wniosek możemy wypełnić również internetowo. Zajmuje to dosłownie chwilę, a karta jest naszym dowodem na to, że jesteśmy ubezpieczeni. Gdyby jakieś nieprzyjemne dolegliwości zdrowotne dopadły nas akurat w trakcie wyjazdu, to EKUZ stanowi potwierdzenie naszego prawa do korzystania na koszt NFZ z niezbędnych świadczeń zdrowotnych w czasie naszej podróży po innym państwie Unii Europejskiej. Warto jednak pamiętać, że karta obowiązuje jedynie na terenie krajów Wspólnoty. Jeśli więc wybieracie się np. na Ukrainę czy do Andory, San Marino bądź Macedonii, polecam wówczas wykupić dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. 

2. Chowajcie pieniądze w różnych miejscach. Nie polecam trzymania gotówki wyłącznie w portfelu. Nie warto nosić ze sobą całej obcej waluty. Najlepiej schować część pieniędzy w portfelu, część w innej portmonetce, a pozostałą gotówkę zostawić w hotelu.

3. Podróżujcie zarówno z paszportem, jak i dowodem osobistym. Mimo że dzięki strefie Schengen możemy wjechać do wielu krajów bez paszportu, ja zawsze mam go ze sobą. Dlaczego? Jeśli ktoś ukradłby mi portfel, w którym większość z nas trzyma dowód osobisty, pozostaje mi jeszcze paszport. Warto też wziąć ze sobą ksero paszportu bądź dowodu osobistego, a najlepiej i tego, i tego. W razie kradzieży dokumentów będzie Wam łatwiej cokolwiek załatwić.

4. Nie zostawiajcie bagażu bez opieki. Na lotniskach często można usłyszeć ten komunikat. Nie dotyczy on rzecz jasna tylko portów lotniczych. Wszędzie powinniśmy mieć oko na swoje torby, w szczególności w metrze czy innych środkach komunikacji. Trzymajmy je przed sobą. Sama byłam świadkiem jak mojej znajomej w rzymskim metrze ukradli portfel. Z kolei mój kolega opowiadał mi, jak niegdyś dał się zagadać miejscowemu mężczyźnie i odszedł dwa kroki od swojego bagażu. Wówczas wspólnik tamtego migiem ukradł mojemu znajomemu torbę.

5. Zabezpieczcie swój telefon i laptop. Jak to zrobić? Warto zaopatrzyć się w program AVG VPN, aby uniknąć niepotrzebnych problemów w podróży. Będąc za granicą, często logujemy się do nieznanych nam sieci wi-fi. Grozi to m.in. wykradnięciem danych i haseł. W szczególności zagrożone są płatności online. Program AVG VPN umożliwia szyfrowane połączenie z Internetem w trakcie korzystania z publicznych sieci wi-fi. Nikt nie widzi wówczas Waszej aktywności. Jak to działa, ilustruje poniższy obrazek. Do końca września możecie zakupić program taniej o 33%. 
Co dodalibyście do tej listy?
Życzę Wam samych bezpiecznych podróży!
Sara

[artykuł sponsorowany]

2 komentarze:

  1. Cenne wskazówki :) super wpis
    Moje skany dokumentów zawsze robię w ksero Wrocław. Takie sprawy załatwiam 2 tygodnie przed podróżą.

    Ja bym dodała np. szczepionkę przed wylotem do orientalnych krajów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.