piątek, 17 stycznia 2020

Oto osoby, z którymi przeprowadziłam wywiady. Trochę sław się uzbierało


Sześć lat blogowania i trzy lata pracy dziennikarskiej pozwoliły mi na przeprowadzenie wywiadów z naprawdę ciekawymi osobistościami. Zaczęłam się ostatnio zastanawiać, którego z moich rozmówców można by nazwać największą gwiazdą… Postanowiłam przygotować małe podsumowanie. Mam jednak nadzieję, że to jeszcze nie koniec mojej redaktorskiej kariery i w życiu czekają mnie kolejne interesujące rozmowy.

Lubię przeprowadzać wywiady, choć nie jest to łatwa forma. Do rozmowy trzeba się przygotować, trzeba się na nią umówić, co często stanowi problem. Wywiad należy nagrać, a potem spisać. I powiem Wam, że dwudziestominutowej rozmowy wcale nie przepisuję przez dwadzieścia minut, ale dwa razy dłużej. Później najczęściej muszę poczekać, aż osoba wywiad zatwierdzi. Mnie zdarzało się czekać na akceptację tekstu przez kilka tygodni, choć według prawa po 24 godzinach mogę opublikować artykuł na portalu.

Jak zaczęła się moja przygoda z wywiadami? Od… bloga! Niestety, wywiady, które publikowałam w pierwszych latach istnienia strony, były przeprowadzane zazwyczaj mailowo. Wybierałam inspirujące, niekoniecznie sławne osoby. Wychodzę z założenia, że większość inteligentnych ludzi ma coś ciekawego do opowiedzenia. Wypytałam więc poznaną przez Internet blogerkę o jej pocztówkową pasję, porozmawiałam z moim przyjacielem o jego wyjeździe do liceum w Wielkiej Brytanii, z kolei z inną znajomą pogadałam o Erasmusie w Czechach. Kilka lat temu na bohaterów moich tekstów wybierałam często osoby poznane przez Internet. Tak było chociażby z Polką, która mieszka w Wiedniu, Edytą, której marzeniem było zebranie pocztówek ze wszystkich powiatów w Polsce czy Michaelem ze Starring You. Mogę zaryzykować stwierdzenie, że to był jeden z moich pierwszych wywiadów z kimś, kto faktycznie jest znany – może nie pokazują go na co dzień w telewizji, ale w społeczności postcrossingowej czy podróżniczej Michael jest postacią nieobcą. Zasłynął z wysyłania widokówek ze swoich wypraw do obcych ludzi.


Z czasem zaczęłam przeprowadzać wywiady z zupełnie obcymi osobami. Na blogu mogliście przeczytać rozmowę z toruńskimi stolarkami, Łotyszką studiującą w Toruniu czy pracowniczką jednego z escape roomów.

Na początku 2017 roku dołączyłam do redakcji Spod Kopca. Część z przeprowadzonych przeze mnie wywiadów ukazywała się na łamach portalu, niektóre natomiast również na blogu. Jednym z nich była rozmowa z Natalią, Peruwianką, która postanowiła studiować w Toruniu.

Z czasem zaczęłam przeprowadzać wywiady z gwiazdami, z osobami, o których piszą gazety, mówią media. W 2017 rozmawiałam z Olą i Karolem z Busem Przez Świat. Obecnie para ma na swoim koncie setki tysięcy (a może już miliony?) przejechanych kilometrów, mnóstwo wystąpień, kursów oraz 5 książek.
Rok później z kolei zadałam kilka pytań Karolinie Styczyńskiej. Być może na pierwszy rzut ucha to nazwisko Wam nic nie mówi. Karolina zawodowo gra w shogi, ale to nie wszystko. Została także bohaterką anime!
Bardzo się cieszę, że miałam okazję przeprowadzać wywiady z muzykami. Moimi rozmówcami byli m.in. Janek Traczyk, Wojtek Kiełbasa czy Piotr Sołoducha z zespołu Enej.
Nieobce są mi również tematy literackie. ;) Na blogu mogliście przeczytać wywiad z autorem pierwszej polskiej biografii The Smiths Maćkiem Koprowiczem (myślę, że gdy w końcu ukaże się druga książka Maćka, to możecie liczyć na kolejną rozmowę), a także z właścicielką jedynego toruńskiego antykwariatu Aldoną Mackiewicz.
Ostatnim wywiadem, który ukazał się na blogu, była rozmowa z Agatą i Wojtkiem, parą, która odwiedziła najwięcej escape roomów w Polsce – ponad 400!

To jednak nie wszystkie wywiady, jakie przeprowadziłam w swoim życiu. Przez ostatni rok współpracowałam z portalem Oto Toruń. W tym czasie rozmawiałam z takimi znanymi osobami jak Wojciech Waglewski, Joanna Scheuring-Wielgus, Wojtek Mazolewski, Monika Gotlibowska, Nicola Palladini czy Klaudia Halejcio. Nie brakowało też wywiadów sponsorowanych – nagle stałam się ekspertką od garniturów, koszul, wspinaczki i kredytów. Rozmawiałam również z Miss Kujawsko-Pomorskiego, blogerką Kasią Ogórek, a także z wieloma torunianami, którzy nie są znani w całym kraju, jednak w naszym mieście odgrywają istotną rolę.

Są takie wywiady, które wspominam z uśmiechem na ustach. Niektóre spotkania przebiegały w przemiłej atmosferze i wyglądały tak, jakbyśmy z rozmówcą znali się od lat. Ale pamiętam też takie przypadki, gdy mój bohater zupełnie nie potrafił się wysłowić i pokazywał siebie w negatywnym świetle. Wtedy moją rolą było takie zredagowanie wywiadu, by wyglądało, że dana osoba jest… mądrzejsza i ciekawsza niż się wydaje. :D

W sumie przeprowadziłam w życiu kilkadziesiąt wywiadów. Mam nadzieję, że to nie koniec.
Sara

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie miłe słowa, komplementy, ale także za rady i konstruktywną krytykę.
Thanks for all kind words, compliments but also for advice and constructive criticism.